رابطه واقعی در روان درمانی ، مبنای پنهان تغییر

‍معرفی کتاب با نرگس خداخانی
ماه دوم، کتاب دوم:

“رابطه واقعی در روان درمانی ، مبنای پنهان تغییر”

مواجه شدن با کتابی با این نام و نشان ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد و سوالات متعددی را به ذهن متبادر کند :
آیا این مفهوم به طور کلی متفاوت از رابطه درمانی است؟
ایا ممکن است روابط ما با مراجعین فاقد بخش واقعی باشد؟
آیا این مفهوم تنها نقطه مقابل انتقال و انتقال متقابل است ؟

آیا این مفهوم تفاوتی با “اتحاد کاری” دارد؟
و سوالات بی شماری از این دست که گویا پیش از هر کس در ابتدا ذهن خلاق وتوانمند چارلز جی. گلسو، پرفسور ممتاز و مدرس بازنشسته دانشگاه ایالتی اوهایو را برای دهه های متمادی به خود اختصاص داده بود.

گلسو که خود را یک درمانگر روان پویشی علاقمند به “رابطه بیمار و درمانگر در رواندرمانی “معرفی میکند در مقدمه این کتاب اذعان میکند که علاقه وی به این موضوع تا حدیست که بیش از سه دهه فعالیت های پژوهشی، آموزشی و تجربیات بالینی خود را برآن متمرکز کرده و ماحصل تمام این سالها ابداع نظریه ای ست که تبیین و مفهوم پردازی “رابطه واقعی” وجه شاخص آن بشمار میآید .

گلسو ، درنظریه خود هر رابطه درمانی را شامل سه بخش اصلی اتحاد درمانی ، رابطه واقعی و یک پیکر بندی انتقال و انتقال متقابل توصیف میکند. هر چند که ممکن است اینطور به نظر برسد که این مفاهیم همگی ریشه در نظریه روانکاوی دارد اما او تلاش میکند تا چیستی و تفاوت این سه بخش بایکدیگر و ضرورت وجود انها در یک رابطه درمانی را شفاف کند .

کتاب حاضر که در واقع توصیف مبسوط نظریه اوست از هشت فصل تشکیل شده است. در فصل اول کتاب، او به طور مفصل به توصیف الگوی سه بخشی خود در قالب چیزی فراتر از کلیت رابطه درمانی پرداخته است. وی سپس تلاش میکند تا مفاهیم پایه به کار رفته در تبیین رابطه واقعی را از دیدگاه رویکردهای مختلف درمانی بررسی نماید و اینچنین فصل دوم و سوم کتاب را به بررسی دو مفهوم “اصالت” و “واقع گرایی” اختصاص داده است.

و در نهایت پس از همه این مقدمه چینی ها در فصل چهارم کتاب تلاش میکند تا به سوال اصلی بپردازد :” رابطه واقعی چیست؟ ” و بعد از ان به نحوه بروز و ظهور رابطه واقعی در جلسه درمان میپردازد . کار اصلی گلسو در تعریف و مفهوم سازی رابطه واقعی و توصیف نظریه اش در پایان این فصل به اتمام میرسد ، اما او برای خوانندگان علاقمند سه فصل دیگر هم پیشکش دارد : اندازه گیری رابطه واقعی در فصل شش ، گزارشاتی از یافته های پژوهشی درباره نقش رابطه واقعی در فرایند و نتیجه روان درمانی در فصل هفت و در نهایت خلاصه ای از نکات مهم درباره رابطه واقعی در فصل اخر . از ویژگی های بارز و متمایز کننده این کتاب نثر ساده ، ترجمه روان و انبوهی از مثال های بالینی ست که در بخش های مختلف کتاب قابل مشاهده است.

این کتاب اولین بار در سال 2011 توسط انجمن روانشناسی امریکا به چاپ رسید و در سال 1401 توسط شایان کرمی ترجمه و به همت نشر بینش نو در 307 صفحه و در قطع رقعی در ایران منتشر شد . شما میتوانید بخش هایی از کتاب را به عنوان نسخه نمونه از سایت انتشارات بینش نو دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *