احیا زندگی در اتاق درمان

📖معرفی کتاب با دکتر نرگس خداخانی 
ماه چهارم ، کتاب چهارم : 

احیا زندگی در اتاق درمان ، حساسیت تحلیلی جدید 

بی تردید این کتاب پاسخ بی بدیلی است برای این پرسش پرتکرار در تاریخ روانکاوی که " چرا بینش لزوما به تغییر منجر نمیشود ؟" یا شاید بتوان این سوال را به شکل دیگری هم طرح کرد : "چه کنیم تا بینش به تغییر بیانجامد؟"

این کتاب نیز مانند دیگر نوشته های توماس آگدن به طرز غریبی الهام بخش بوده و روحی تازه و ژرفایی عمیق به قلب روانکاوی می بخشد. او در این کتاب می کوشد تا به ما بگوید از بیان جمله "ما باید با هر بیماری روانکاوی را ابداع کنیم" چه منظوری دارد .  وی در این کتاب با طرح دو مفهوم "روانکاوی معرفت شناختی" و  "روانکاوی هستی شناختی" پارادیم روانکاوی را به دو ساحت متفاوت اما نه کاملا مجزا تفکیک میکند . 

او ساحت "روانکاوی معرفت شناختی" را که مربوط به "دانستن و درک کردن" است تحت سیطره نگاه فروید و کلاین معرفی کرده و بسط و گسترش میدهد . و معتقد است که افرادی چون وینیکات و بیون پیشگامان وجه دیگری بودند که مرتبط با "بودن وشدن" است و اگدن آنرا "روانکاوی هستی شناختی" مینامد. و این دقیقا همانجایی ست که تغییر رخ میدهد .

اگدن در طرح نظریه خود به شکل ظریفی آسیب شناسی روانی را بدین شکل باز تعریف میکند :"ناتوانی در بزرگ شدن طوریکه شخص به گونه ای به بودن بیاید که واقعی باشد." شاید فهم معنای این جمله به ظاهر ساده اما حقیقتا پیچیده ، با تعریف بزرگ نشدن تسهیل شود. در نگاه توماس آگدن تجربه بزرگ نشدن ، تغییر نکردن و نشدن، حالت بودنی است که در آن فرد نمی تواند رویاپردازی کند -کار روانشناختی نااگاه انجام دهد- و در نتیجه نمی تواند خودش را به لحاظ ذهنی بیافریند یا رویا خودش را زنده تر ببیند.

تجربه بودن، شدن و به طور کلی احیا زندگی ، کاری نیست که اگدن تنها در اتاق درمان و به همراه بیمار آنرا بیافریند. بلکه شما در لحظه لحظه خواندن این کتاب در طی 9 فصل این تجربه را زندگی خواهید کرد. شما میتوانید در فصل یک کتاب بار دیگر به همراه آگدن به این پرسش پر تکرار کودکی تان فکر کنید که " وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کسی بشوی؟!" اگدن در فصا دوم تجربه ی جدیدی از احساس واقعیت به شما هدیه خواهد داد و بعد  در فصل های سه ،چهار و پنج به شما اجازه میدهذ تا همراه او وارد اتاق درمان شوید و آرام در گوشه ای بنشینید و ببینید او چگونه با بیمارانش صحبت میکند .او در فصل های 6 و 7 به دو حوزه نوین روان گام میگذارد و شما را به تجربه نگاهی نو به مفاهیم ذهن و زبان و اثر آنها در بودن و شدن دعوت میکند. 

شما میتوانید مجموع این تجربیات شگفت انگیز و بی نظیر را با مطالعه کتاب احیای زندگی در اتاق درمان بدست اورید. این کتاب که در سال 2021 توسط توماس اگدن نوشته شده است در تابستان 1402 با قلم توانای همکاران خوبمان فروغ ادریسی و مسعود فروغ ترجمه و توسط انتشارات کتابستان بر خط در273 صفحه در قطع پالتویی به چاپ رسیده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *