پیش از سقوط ، روانکاوی فروپاشی روانی

‍ معرفی کتاب با دکتر نرگس خداخانی
ماه سوم کتاب سوم :

«پیش از سقوط ، روانکاوی فروپاشی روانی »

از نظرمن این کتاب فوق العاده ست. بولاس در این کتاب توضیح میدهد که چگونه بیمار و روانکاو گام به گام به لحظه فروپاشی روانی نزدیک میشوند ، فروپاشی چطور اتفاق می افتد و روانکاو چطور میتواند ” پیش از سقوط”، بیمار را در برگیرد تا اورا از ابتلا به یک وضعیت نا مطلوب و رنج آور بی انتها نجات دهد.

هر چند که توصیه های بولاس در این کتاب ممکن است تعجب برانگیز و خارج از چهارچوب های متداول روانکاوی به نظر برسد و یا حداقل در فضای روانکاوی در ایران عملیاتی و قابل اجرا نباشد، اما آشنایی با نوع نگاه و مواجهه او با چنین شرایط دشواری و دیدن میزان شجاعت و جسارت او برای اقدام کردن به آنچه که بیمار به ان نیاز دارد در کنار احساس مئولیت بسیار زیاد وی ، میتواند نگاه خواننده کتاب را به خودش به عنوان روانکاو و به روانکاوی به عنوان یک حرفه تا حدی تغییر دهد .

بولاس پس از اینکه در مقدمه درباره خودش و نگاهش به روانکاوی سخن میگوید کتابش را در فصل یک با توصیف “خودهای در هم شکسته” آغاز میکند : اینکه چطور این افراد نسبت به زندگی خود بی تفاوت اند و از زندگی بیرونی روی برگردانده اند ، تا چه حد ضعیف اند و به ندرت هیجان نشان میدهند، در حالیکه یک “خود” آرمانی پنهان دارند و این خود در رویاهای غیر واقع گرایانه در موفقیت زندگی میکند .

فصل دو شامل همه علائم فروپاشی روانی ست که بولاس انها را در دو طبقه کلی جای میدهد: نوع اول که مراجع پیش از ان نشانه های هشدار را از خود نشان میدهد و نوع دوم که شدید است و نشانه قبلی ندارد!
فصل سوم به راهبردها اختصاص داده شده و اینکه چه باید کرد ؟ و پس از ان بولاس در سه فصل چهار ، پنج و شش به بررسی مفصل سه مورد از بیماران خودش میپردازد

ادامه کتاب ضمن ارائه تبیینی جدید از ترم های آشنا در وانکاوی ، مثل تفاوت گذشته و تاریخچه ، مفهوم زمان ، مفهوم تجربه هیجانی ، ضرورت ژرف اندیشی و توضیح برای رسیدن به موفقیت و چگونگی اشکار شدن تغییر روانی ، وجه دیگری از نبوغ ونوع نگاه فلسفی کریستوفربولاس را در فصل های هفت تا یازده آشکار میکند
و در نهایت کتاب در فصل دوازده با پرسش های بی نظیر ساشا بولاس و پاسخ های ساده اما بدیع کریستوفر بولاس به پایان میرسد .

“پیش از سقوط” نوشته بسیار ساده اما شجاعانه کریستوفر بولاس است که در سال 99 توسط نسترن خسروی ترجمه و با همت نشر خوب در قطع رقعی با 159صفحه به چاپ رسیده است . شما میتوانید به نسخه الکترونیک ان در اپلیکیشن های کتابرا ، فیدیبو و طاقچه دسترسی پیدا کنید.

این کتاب به ویژه برای درمانگرانی جالب توجه است که روانکاوی معمول را برای مواجهه با بیماران در شرف فروپاشی ناکافی میدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *