در حوالی سایکوز

[page_header show_title=”0″ bg_color=”#b80404″]

[title style=”center” text=”توضیحات کارگاه” size=”120″]

[row]

[col span__sm=”12″ divider=”true” align=”left” depth=”3″ depth_hover=”3″]

 

? زمان: سه‌شنبه‌‌ها (به صورت آنلاین)

شروع از 3 تیر 1399 (10 جلسه)

? ساعت 10 الی 11:30

مدرس: دکتر گلنوش شهباز

ظرفیت: 15 نفر

 

حالاتِ نزدیک به سایکوز Near psychosis، در ادبیات پژوهشی، وضعیت مرزیborderline condition نامیده می‌شوند. علیرغم کارهای زیادی که روی این حالات انجام شده، ابهام دربارۀ تعریف و بیماری‌شناسی توصیفی این حالات همچنان باقی است.

با توجه به حساسیت تشخیصی و درمانی بیمارانِ نزدیک به سایکوز، در این دوره سعی بر آن شده تا دو حالت متمایز آن همراه با خصوصیات بالینی‌شان تفکیک شوند:

1)حالات نزدیک به سایکوزی که در آن رفتار به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و اصولاً تحت عنوان وضعیت مرزی شناخته می شود؛

2)حالت نزدیک به سایکوزی که در آن ایده تحت تأثیر شدید قرار گرفته و ما در کار بالینی شاهدِ وضعیت‌های هذیانی کاذب pseudo delusional خواهیم بود.

از آنجایی که این دو زیرمجموعه واضحاً متمایز نشده‌اند ، حالات نزدیک به سایکوزِی که شایع هستند اما به اندازۀ وضعیت مرزی (نوع اول) رفتار و کارکردهای ایگوی فرد را تحت تأثیر قرار نداده‌اند ، اغلب به اشتباه در روان‌درمانی به عنوان مشکلات نورورتیک شناخته شده و گاه به‌همین دلیل، هیچ پیشرفتی در مسیر درمان آنها بروز نمی‌کند.

در عین حال، گاهی به دلیل درک نشدن وضعیت حساس‌ این بیماران، اغلب مستأصلانه و به اشتباه، مداخلاتی توسط درمانگران به‌کار برده می‌شوند که چه بسا وضعیت بیماران را وخیم‌تر کرده، حمله به سازمان ذهنی و سیستم نگهدارندۀ روان بیمار بوده و تبعات جدی به دنبال خواهد داشت.

در این دوره سعی بر آن داریم تا با مثال‌های بالینی این دو وضعیت را همراه با مشخصات‌شان شرح دهیم. زیرا نادیده گرفتن تمایز این دو وضعیت از سطح نوروتیک به منزلۀ اشتباهات فاحش بالینی خواهد بود.

اولویت با دانشجویان روانشناسی، رزیدنت‌های روانپزشکی و کلیه متخصصانی است که با بیماران بستری بیمارستان مشغول به کار تشخیص و روان درمانی هستند.

 

[/col]

[/row]